Stormens öga

Femtioårsdagen har svårt att släppa taget. Ja inte själva dagen som sådan utan bara faktumet. Konstaterandet. Femtio år gammal!? Bruset är påtagligt. Trots att det bara är en och en halv månad sedan jag satt på balkongen på Amorgos känns det som en evighet sedan. Nästan som ett annat liv. Ljudet av havet när det sakta sköljde in över stranden nedanför. Känslan av kvällssolens värme mot min nakna hud. Allt det där finns i minnesbanken. Så nära men ändå så långt ifrån. Jag minns hennes gratulation och för en stund blir allt lite bättre. Trots att det är en och en halv månad sedan levererar den fortfarande. Jag minns hur överraskad jag blev när den kom. Notisen i min telefon. Efter året som gått hade jag inga förväntningar, men så plötsligt. Jag minns värmen och glädjen som genererades i sin fullständigt unika form. Jag minns allt det där och plötsligt är det som att jag för en stund hittar orkanens öga. Lugnet lägrar sig. Trots att jag är fullständigt medveten om att tankarna fortfarande snurrar runt omkring mig så är det ändå som om jag hittar en punkt av stillhet. Ett lugn. En förmåga att tillåta det andra att bara få vara och samtidigt fokusera på minnena. En balkong med havet som fond. En sol som varsamt smeker min hud och den unika värme som en oväntad hälsning gav. 

Kommentera här: