Jag minns!

Jag hör hur gallerihelgen formerar sig utanför mitt fönster och jag minns 2012. Den enda gång jag varit där. Jag minns hur hon någon timme tidigare slängt iväg ett sms till mig och frågade om jag ville hänga på. En god vän till henne ställde ut i källaren på Kramers. Vin i plastglas. Än idag är det en av mina absoluta favoritkvällar. Skimrande och våldsamt vacker. Poetisk i sen enkla kontext. Jag minns chili con carne och en öl på en innergård inte långt ifrån min lägenhet. Jag minns allt i detalj. Fotografisk perfektion. Året efter hade vi planer på att gå men någon vecka innan lämnade hon återbud. Jag kommer ihåg att jag fick känslan att hon plötsligt fått andra planer med den unge man som hon förälskat sig i den sommaren. Hennes sommaräventyr. Och jag minns hur det fick mig att känna mig gammal och liten. Otillräcklig. Såhär i efterhand har jag full förståelse. Total. Förälskelse och kärlek går först. Det monumentala och odiskutabla. Det är jag den förste att skriva under på. I blod om det så krävs. Den starkaste kraft. Vacker och förgörande. Men jag minns att jag tänkte på det och att det gjorde ont. Jag minns smärtan. 2012, den enda gång jag varit där. Än idag ör det en singularitet. Trots mitt brinnande intresse för uttrycksformer har jag sedan dess inte begett mig ut. Jag har saknat modet. I år är det likadant. Jag gissar att de strosar där på gator och gränder utanför. Hon och han. Jag ser att det hand i hand betraktar och diskuterar. Hur de kysser varandra när de ser något vackert. Förälskelse, åtrå och kärlek. Jag ser hur de bestämmer sig för att köpa något för att förgylla deras hem. Något som är deras. Unikt och vackert. Jag ser allt glasklart. Men jag minns också. Jag minns 2012. Jag minns en av de absolut vackraste kvällar. Jag minns en annan tid. Unik och monumental.

Kommentera här: