Unik i min egen existens

Vi har väl alla ibland önskat att vi varit annorlunda, kanske till och med att vi varit någon annan. Jag har definitivt gjort det. Bara den senaste veckan har jag önskat att jag varit mer intressant, längre, snyggare och mer åtråvärd, yngre, mer intelligent och sofistikerad, haft en oöverträffad talang i något, bättre på tennis, varit roligare än Peter Apelgren samt varit betydligt bättre på att spela gitarr än vad jag de facto är. Och detta är bara den senaste veckan. Ackumulera dessa önskningar över 25 år och du får en önskelista som fått självaste jultomten att falla ner i konvulsioner på sitt pudersnötäckta köksgolv för att sedan självantända och dö. Ren och skär idioti. Och i mina försök att vägra vara en idiot har jag skänkt detta lite tankar. Vi är födda med de förutsättningar vi har och måste lära oss att acceptera dem. De där omöjliga önskningarna är inget annat än bortkastad energi. Ett slöseri med kraft och vilja. Förutom det där med gitarren och tennisen, som det är fullt möjligt att träna på, så kommer jag aldrig att begåvas med de där egenheterna. Önskningarnas menlöshet blir så tydlig. Ja, jag är kort! Visst, jag är inte tokintressant och snygg! Men jag är Jag! Unik i min egen existens. En kombination icke jämförbar med någon annan. Det är så vi alla är. Allt vi kan göra är att försöka sprida så mycket glädje vi kan, vara medmänniskor och orsaka så lite skada som möjligt när vi går genom åren. Aldrig såra utan hela tiden göra så gott vi kan. Sedan finns det förstås de där som begåvats med en tillsynes komplett uppsättning egenskaper. Som en mänsklig schweizisk armékniv. En Victorinox extraordinaire. Fantastiskt sympatiska, roliga, intelligenta, begåvade och snygga så att det nästan gör ont att titta på dem. Låt oss njuta av dessa och finna näring i deras existens och i det faktum att de finns. För de är också unika. Nej, nu ska jag bege mig ut i löparspåret. Visst min kropp kommer aldrig bli en "Schenkenberg", men jag kan göra det bästa utifrån de förutsättningar som jag föddes med.

 

Lev och älska!

 

Daniel

Kommentera här: