Den tjugonde dagen

21 dagar! Ja egentligen är det bara 20 då båten lämnar kaj i tidigt mörker imorgon. Men ändå avrundat tre veckor. Jag beger mig ner på stranden trots att visarna på klockan inte vandrat så långt ännu. Jag är ensam. Sakta går jag i vattenbrynet med det Egeiska havet nästan spegelblankt bredvid mig. Vinden som tvingat vattnet till rörelse de senaste dagarna är bara ett minne. Som om den vet. Som om den vill ge mig ett andrum, tid till reflektion. Tid till eftertanke. Och jag bugar och tar tacksamt emot. Jag känner den fina sanden under mina fötter. Små slipade korn, oändliga till antalet. Hur de fyller utrymmet mellan mina tår. Ju mer jag känner efter ju saktare går jag, som att jag inte vill att känslan ska försvinna. Jag spelar in. Ett mycket stilla vågskvalp frälser mina ögon och öron. En glittrande, knappt märkbar rörelse som jag försöker vara ett med. Jag låter allt annat sköljas bort och knyter ihop resan och nuet inom mig. För en stund finns inget som väntar. Den oskrivna framtiden är lika osynlig som de bokstäver den ännu inte skrivits med. Osynligt bläck. Bara just nu. Jag tar ett par djupa andetag, doftar och inkluderar alla element. Jag låter dem gifta sig med mina sinnen. En frälsning av stundens symbios. 

Ett antal timmar senare hittar jag en jazz- och bluesbar inne i den gamla delen av stan. Malplacerat kan det kanske tyckas, men på något sätt tycker jag ändå att det känns rätt. Det är nästan som om den drar i mig så jag kan inte annat än att sätta mig där i gränden. Gula paraplyer som hänger i luften.TIll synes svävande. Enligt regelboken hade en genuin bouzouki-restaurang varit sättet att avsluta resan, men den där boken slängde jag för längesedan. Förkolnad ligger resterna av den vid mina fötter. Tillintetgjord och bortglömd. Så jag går på känsla, och för en gångs skull är det riskfritt. Jag beställer in en Long island iced tea vilken senare kommer att följas av en Mojito och tänker på det där som Bukowski skrev om att han aldrig redigerade sina dikter. Som om det förstörde själva syftet med dem. Så medan berusningen börjar göra sig påmind skriver jag ett par ord. Oredigerat. Ett par ord för resan och för upplevelser. Ord för betraktelser och tankar, för känslor, sinnen och kärlek. Jag skriver ett par ord för kvällen och endast den. Den tjugonde dagen. Lev och älska!

 

Om så bara för en stund

Om än bara för någon minut

Så något

En stund av befrielse

Rast och vila 

Även för mig

Ren och pur

Andrum

Som inget annat

Som om jag var något

Eller i alla fall någon

Just i stunden 

Just i denna stunden

En tillfällig pånyttfödelse

Ett nytt jag för nuet 

Jag ropar

Tyst ylar jag mot den stjärnklara kvällen

Berusad sträcker jag min röst

Till bristningsgränsen

Falskt och i fel tonart

Men ändå själsligt

Äkta och avskalat

Som om ljusen ovanför förstår

Som om de talar mitt språk

Mitt egna oöversatta

Komplext och simpelt

Allt på en och samma gång

En jäkla röra

Men otvivelaktigt min

Otvivelaktigt jag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera här: