Bakom ögonlocken

Trots att jag lovat mig själv att inte lyssna på Håkan förrän efter sommarens konserter så sätter jag på den nysläppta singeln. Väl medveten om riskerna så låter jag ändå tonerna strömma från högtalarna. På en sekund är hon där, framkallad av noter och text. Precis så som jag hade väntat mig och hoppats på. En klar bild. Oändligt vacker. Hon finns där ensam och för stunden utan honom, just där i tanken. Endast hon och hennes leende. ”Din tid kommer”, jag kan inte hjälpa att le lite när jag begrundar låttiteln, som om den är ironisk. En tid som aldrig kom. Jag kommer alltid att förknippa Håkan med henne. Det är så det är, så jag vill att det ska vara. Jag skrattar till och tänker på den där födelsedagshälsningen som jag ordnade till henne när hon fyllde år. Det känns som igår och samtidigt som så väldigt länge sedan. ”Det finns en plats. Jag vet att ingen bryr sig om den. Den är bara min. Bakom ögonlocken.” Jo, så är det nog. Jag halvligger i soffan, häller upp ett glas vin och sluter ögonen och finner den där. Finner henne där. Bland verser och refräng. Bland tankar och drömmar. Just där i en ung vårkväll. Just där bakom mina ögonlock.

 

Lev och älska!

Daniel

Kommentera här: