"Bra"

Det där med att dra felaktiga slutsatser och övertolka, just det är jag ganska bra på. Inte ”bra” i termer av Sarah Sjöström och 100 meter fjäril, Degas och hans fantastiska talang med pastell eller i Charles Bukowskis sätt att i ord beskriva dekadens efter att ha konsumerat ett sexpack Millers och en halvflaska bourbon. Nej snarare ”bra” som i ”att ofta hänge sig åt det”. Jag gör det inte i samma utsträckning som förut men jag reflekterar ändå över de senaste veckorna och det fullständigt onödiga i denna sysselsättning. Resursslöseriet av värdefull energi och självkritiken som följer i dess kölvatten. Jag skäms över beteendet när jag sätter det i ljuset av dem som brottas med riktiga problem, av dem för vilka livet plötsligt tvärvänder. Jag tänker på dem, på henne och hennes tjejer. Det är dit jag vill skicka energin, dit jag vill skicka värmen. Med det ändamålet och den adressen. Inte ödsla den på mitt eget nonsensbrus som ibland surrar med all sin kraft bland tankar och funderingar.

Igår spelade Håkan Hellström i Malmö men för en gångs skull väljer jag att inte falla in i dessa gamla tankemönster. De som tidigare sparkats igång av vissa konserter och senast i ett nattligt meddelande. Istället skruvar jag upp stereon och spelar just denne göteborgare. Medvetet. Jag möter honom där i kvällen och väjer inte. Jag väljer att inte dra några slutsatser eller tolka. Istället tänker jag på dem, på dem jag önskar värme och välmående, på dem jag önskar att självaste julen skänker det där lite extra.

 

Lev och älska!

Daniel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera här: