I en kanal nära dig

På långfredagskvällen visar ettan Håkan Hellström från Ullevi. Trots att det inte är konserten från 2014 så hittar jag ingen kraft att titta på den. Trots att jag vill. Det den får mig att tänka på är just konserten från 2014. En fotobok. Hon och den unge mannen som hon var där med. På morgonen i juni just den dagen hade jag tid hos frisören. På vägen dit skickade jag ett mms till henne på en butik som sålde Onepiece-overaller. Ett försök till humor. Jag kommer ihåg. Jag tänker på hur blotta tanken på honom fick mig att känna mig så gammal, liten och genomskinlig. Det får den tydligen i stunder fortfarande. Tanken. Det är ett par år sedan nu men jag kommer ihåg. Jag kommer ihåg så tydligt. Avundsjukan. Tillintetgörandet när jag hörde namnet på honom flyktigt precis innan Morrissey i Lund, Han, dem och den där sommaren. Den finns där. Sommaräventyret hon berättade om. Allt det där sköljer över mig när jag ser TV-tablån för kvällen. Sommarnatten i Göteborg 2014. Jag tar ett djupt andetag och tittar ut genom fönstret på den tidiga vårkvällen 2017,…men det kunde lika gärna varit då. Alla minnen är glasklara. Trots att hon träffat någon annan sedan dess så kommer alltid just det där tillfället att kännas nästan overkligt påtagligt. Just där i aprilkvällen 2017 kan jag se dem där framför mig. Hetta och förälskelse på Ullevi. Ett äventyr i sommaren. Allt repriserat i ettan en långfredag 2017. Allt i en kanal nära dig.

Kommentera här: