Excess

Fredag och en vecka kvar. En vecka tills det att jag lämnar Kastrup till förmån för Prag. Desto närmare jag kommer desto större blir behovet. Behovet av att för en stund få släppa jobbet i tanken. Lämna det här hemma. Men även behovet av att hitta ett sätt att möta stundande helger. Tekniken i år är annorlunda. Jag har bestämt mig för att möta julen ”head-on” som omväxling. På kollisionskurs istället för att undvika. Möta den i en excess av julmarknader och utsmyckning i ett högtidligt Böhmen. Bjällrande klockor och varmt vin i gatstånd. Jag vet inte om det är rätt teknik men det är åtminstone annorlunda. Varmt vin ja. Jag tänker på den där drömmen som jag hade för ett par månader sedan. Drömmen som dök upp i tanken igen på väg hem från jobbet en dag. Den där om hur vi står vid ett litet ställe just vid en av broarna över Moldau och dricker glögg. Hon och jag. Bilden av hur en apelsinskiva stilla flyter i hennes pappmugg. Ångan från den varma drycken som sakta letar sig upp mot praghimlen. En våldsamt vacker bild och fortfarande så oerhört tydlig. Ett leende letar sig fram till mina läppar. Som om bilden av sammanhanget genererar värme. Som om den varma röken från muggen hon varsamt kupar med sina händer letar sig genom mitt drömska medvetande och hittar mig där på fredagskvällen. Från tanken in i hjärtat. Från drömmen in i decemberaftonen. Från ett Prag i fantasin till en verklighet i Malmö.
 
Lev och älska!
Daniel

Kommentera här: