Men ändå nära

Jag har inte kunnat förmå mig lyssna på hans nya skiva ännu. Det finns ingen artist som har förmågan att framkalla bilder och tankar som just han, den där göteborgaren. För alltid förknippad med just henne. Relaterad musik. På gott och ont. Just nu vet jag inte vad det skulle sätta igång i mig och är rädd för att kastas tillbaka till sommaren 2013 och en konsert på Ullevi. Då, någon annan vid hennes sida men trots det så håller oron för ett deja vu i sinnet mig från att trycka på Play på Spotify. Fem år gamla bilder som fortfarande är lika kristallklara som då de skapades första gången. Bara kostymen är annorlunda. Kontexten en annan. Jag vågar inte ge honom tillträde till mina högtalare, inte ännu. Inte i en svag december. Kanske till jul, tänker jag. Kanske där mitt i detta års bisarra och abstrakta jul kan jag hitta förmågan och våga bli konfronterad med bilder från förut och bilder från idag. Kan där i ovetskapen kring hur jag ska möta julen kommer låtarna spelas för första gången. Långt från den där sommaren 2013 men ändå nära. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera här: