3 varv

Torsdagkväll och jag tar min vanliga runda runt parken. 3 varv. Jag söker distans till december, till tankarna. Det brukar ge lite andrum. En paus. I en december där tyngden känns alltmer påtaglig söker jag den ständigt. Vilan. På sista varvet rycker jag plötsligt till. Något i ögonvrån får mig att reagera. På andra sidan gatan ser jag ett par sakta passera på cyklar. Trots att jag egentligen på inga sätt kan urskilja ansikten i den mörka vinteraftonen så tänker jag att det är hon. Jag tänker att det är dem. Det är något i rörelserna som framkallar en känsla som antagligen är en illusion. Just där känns det dock som en verklighet. Jag ser hur kvinnan plötsligt ökar takten, som för att lägga distans. Distans mellan mig och dem. Situationen blir nästan symbolisk för det senaste halvåret. Tystandens halvår. Frånvarons. Jag tänker på hur de kanske träffats i stan efter jobb. Hur de handlat julklappar och sedan ätit någonstans. Vin och leenden. Förälskelse just när kvällen har mörknat. Hur de skrattat och njutit av varandras sällskap några dagar innan julafton. Dagen före dagarna. De sista 500 meterna avverkar jag i ett vansinnestempo. Som för att skaka av mig det där och lämna min egen kropp. Men illusion eller verklighet, det spelar ingen roll. Jag bär de där bilderna med mig i kvällen och in i nattens drömmar. Jag bär dem vidare in i den fortsatta december.

Kommentera här: