Julafton

Trots att jag försökt förbereda mig så slår ändå julen mig med all sin råa kraft. Redan på natten översvämmas jag av bilder. Alla parallella scenarior. Jag ser hur de firar julen i sitt gemensamma hem. Jag ser hur de firar med hans familj och vänner och hur de firar med hennes. Allt det där existerar samtidigt. Allt i ett stort kaos av tankar och frågor. I alla varianter vaknar hon på julaftonsmorgonen i hans armar. Tätt intill. De kysser varandra och ger sig hän i morgonen. Åtrå och extas. Jag kan nästan höra hur de förkunnar sin evinnerliga kärlek för varandra. Jag har aldrig känt mig så liten. Aldrig känt mig så genomskinlig och otillräcklig. Hennes julhälsning skänker dock värme. Som alltid. Trots att den är kort och inte bjuder in till ett av de längre samtal som vi en gång kunde ha så är vetskapen att hon ändå satt av tid för att skicka de där orden ovärderlig i den sena december. Att hon mitt i skapandet av nya jultraditioner tillsammans med honom satt sig ner och skickat det där meddelandet. Hon kommer aldrig förstå hur mycket det betyder. Hur det sjänker ljus i högtiden. Hur hon bringar värme. Den där speciella som som är fullständigt ömöjlig att definiera.
 
De säger att man inte kan se tårar i regn men även i ett bad bör de vara otydliga. Så jag häller upp ett där på hotell i Prag och sjunker ner i skållhett vatten. Som för att glömma. Som för att försvinna. Och just där kommer tårarna. Just då. Jag gråter för hösten, för mitt misslyckande som vän och samtidigt som man. Min blekhet. Jag gråter för min otillräcklighet och knivskarpa kärlek, och för all den värme som existerar i mitt bröst men som aldrig kommer att hitta hem. Jag gråter för tystnaden som jag åstadkommit genom att vara jag i ett år jag helst ser tar slut. Jag gråter för att vara gammal. Just där i ett bad i Prag julen 2019 gråter jag för allt som cirkulerar och jag låter tårarna spela sin sång. Vers efter vers och med varsamma refränger. Obehindrat och utan restriktion låter jag dem bara vara. Salta och rena. Vackra och fullständigt äkta. 

Kommentera här: