Stilla

Jag ser mig själv i spegeln
Med knapp ork
Mötet med mina ögon
Ingen önskan
Trötta
Tankar i tilltagande hastighet
Reser runt i virvlar
Bilder
En ström av kallt vatten på mina händer
Sedan anländer värmen
Så småningom
”Vänta tills våren”, sjunger Håkan
Vänta på vad? frågar jag 
Det förblir obesvarat
Röstlöst
Jag fyller själv i
Nyheter och sömnlösa nätter
Jag skriver raderna
En vår adresserad till någon annan
Någon annanstans
Som inte är här
Ett flöde
Ett fotografi från resor
En lägenhetsannons
Delad
Januarimorgonen utanför
Men jag har redan lämnat
Förpassat mig till våren
I tanken
Ljus men ändå inte
Varm men samtidigt iskall
Jag fastnar i begreppet
Nystart
Ord som avtar i antal
Hennes
Ord som fungerat som balsam
Som en en helande smekning
Nu sparsamma
Sporadiska
Fåtaliga
Allt i avtagande
Närvaro i frånvaron
Jag låter det varma vattnet rinna
Över mina händer
Flodlik och strömmande
Som om jag vill sköljas bort
Jag håller dem stilla
Stilla för att värmas upp
Stilla för att sköljas bort
 
 
 
 
 
 
 

 

Kommentera här: