Kullerstenens förvirrade poesi

Jag väljer småvägarna

Ett val befruktat av en rädsla för sammanträffanden

En oro för ett plötsligt möte

Dem 

Hon och han

Ärenden en ledig dag

Jag på omvägar

”För säkerhets skull”, tänker jag

”För säkerhets skull”

Det upprepas i medvetandet

Som ett mantra

En karta för dagen

Oönskade bilder min kompass

Ångest och självanklagelse

Så jag hukar mig

Svarta solglasögon blir mitt filter

Som att det är en annan värld

På väg någon annanstans

Just där på kullerstenens förvirrade poesi

Där möter jag inga blickar

Där är stegen skyndsamma

Sommarsolen är berättaren

Historier om allt det som komma skall

Hettan skriver verserna 

Och jag försöker undvika

Så hukande väljer jag småvägarna

Vägar där risken är mindre

Vägar där bilderna inte finns

 

 

 

 

 

 

Kommentera här: