Jag samlar försvaret

Julen och dess helg smyger sig på. Jag känner hur den närmar sig med beslutsamma steg, sakta men med tydlig riktning. Redan nu börjar tyngden göra sig märkbar. Jag försöker förbereda mig för vad som komma skall och lägger band på tankar och bilder. På nyanser och överanalys. Fortfarande några dagar bort men konturerna är redan definierade. Det är på natten som försvaret ligger nere. Det är när drömmarna kommer som brandväggen är avstängd. Redan i den gångna natten dök han upp drömmen, tillsammans med henne. Julmarknad och snö. En brasa och glögg. Jag kommer inte ihåg mycket mer än så men när jag vaknar känner jag hur komplexen återigen hänger där i morgonen. De där han framkallar. Jag känner mig kort, gammal och genomskinlig i en tidig söndag när jag sätter ner mina nakna fötter på golvet. Jag sitter en stund och bara andas. Låter lungorna fyllas med syre och samlar försvaret. Jag knäpper på brandväggen medan morgonen så sakta vaknar och stiger upp. Julen väntar!

Kommentera här: