En plan

Jag kan se hur de förbereder inför morgondagen. Hur köket går varmt i förberedelser. Jag ser hur de ordnar med skinkan och sillen. Varm glögg står på spisen och i högtalarna strömmar jullåtar. Förberedelser och kärlek. Lillejulafton. Han kysser henne och hon ler emot honom. Trots julstress har de hittat lugnet. Värmen som strömmar från deras hjärtan kan ingen ta miste på. Tydlig och äkta. Jag ser allt det där i en hotellbar i Prag samtidigt som jag försöker samla tankarna för högtiden. Sorterar och andas. Hittar ändå värmen i det faktum att jag kan skriva ett par ord till henne imorgon. En julönskning med hopp om ett svar. Ord som alltid hjälper. Ord som ändå dämpar den där fula avundsjukan jag känner mot honom där han står mitt i julförberedelserna. Avundsjukan mot honom och allt han får uppleva där i köket dagen före dopparedagen. Kyssen, leendet och värmen. Jag hoppas att han vårdar allt det där. Att han uppskattar varje minut och inser värdet av den vinst livets lott gett honom. Allt det som gör just honom speciell. Jag beställer in en Irish Coffee och försöker lägga upp en plan för morgondagen. En plan för julen. En plan för allt det som komma skall. En plan.

Kommentera här: