Omfamning i julskrud

Julen är bara lite mer än en månad bort. Hastigheten i vilken dagarna är passerar mitt fönster är enorm och ökande. Jag bokar julresan för att ha den där som en hägring framför mig. Jag vet redan vilka bilder och tankar högtiden kommer att bjuda på. Som perfekt inslagna paket ligger de där och väntar. Innehållet fullständigt utan överraskning. Det känns bra att resan ligger där som ett tyngdtäcke. Den skapar alltid distans. Känslan av att komma ifrån både vardag, verklighet och mig själv. Det gör tankarna minde påtagliga och skärpan i bilderna på dem i julkontext mindre tydliga. Mina resor gör alltid det där med mig. Lindrar och bär mig bort. Håller om mig och skyddar. Så när jag bekräftar hotellbokningen med mitt Bank-ID känns det som att det faktiskt väntar där lite mer än en månad bort. Prag bjuder in och tar emot. En nödvändig omfamning i julskrud.

Kommentera här: