Höstuniform

Söndag. Jag har precis avslutat den sista kilometern på joggingrundan. Parken börjar ikläda sig sin höstuniform men den allt lägre solen fortsätter ändå att värma. Musklerna är ansträngda och jag känner hur de kämpar emot när jag försöker stretcha ut. En bit bort tycker jag mig se henne gå in i en port. Det är alldeles för långt bort för att jag ska kunna avgöra om det verkligen är henne. Hjärnspöken. Men det behövs inte mycket mer för att tankarna ska komma. Denna gång inser dock även jag att det inte är henne så just den tanken fäster aldrig. Avstånd och orimlighet. Men tankar leder ofta till andra tankar. Det är så de fungerar. Åtminstone mina. Jag ser hur de förbereder middagen. Det är en helg som det bara är de två. Hon tittar på honom medan han hackar grönsaker. Hon ler. Han ser det inte för han står med ryggen emot henne i köket. Hon ler det där leendet. Det han framkallar och som har sitt ursprung längst in i hennes hjärta. Hon ler för att hon vet, vet att han är allt det där hon letat efter. Det hon sökt och nu funnit. Hon ler av kärlek och förälskelse. Av åtrå och lust. Det som alltid framkallas i henne när han är i närheten. Precis så det ska vara. Kärlek när den är som vackrast. Total och genomgående. Senare på kvällen ser jag hur de slår sig ner i soffan framför en serie som de gemensamt följer. Två glas vin står på bordet. Hon kryper upp nära honom och drar en filt över sig. För en stund glömmer hon allt annat och befinner sig bara där, hos honom. Medan höstmörkret sänker sig utanför sprider sig insikten genom hela hennes kropp. Insikten att hon hittat hem. Insikten att det är han, och hon ler. Hon ler det där leendet.

Kommentera här: