Sannolikhetskalkyler

Det blir ändå två konserter. Två festivalbesök på små scener. Låg risk för sammanträffanden. Jag är där med en gemensam vän. Ursprungligen är det hennes vän men gemensamma intressen har gjort att vi fortsatt att hålla kontakten. Även om det är en festivalkonsert så påminns jag ändå om varför jag finner det så speciellt. Upplevelsen av att känna den. Musiken. Som att hela kroppen får ta del av magin och mystiken. En vacker totalupplevelse. Lugnande och energirik. Efteråt får jag frågan om vi ska dra vidare och se ett annat band på en större scen. Trots att det är ett band jag tycker väldigt mycket om svarar jag att det väntar jobb imorgon och att jag måste upp tidigt. Resultatet av en blixtsnabb sannolikhetskalkyl i mitt huvud. En kalkyl där magin ställs mot den potentiella risken att springa på dem där i folkhavet. Hon och han. Risken av att jag kommer att känna mig fullständigt förintad av hans närvaro. Komplexgenerering. Så jag säger nej. Det blir ändå ett par öl efteråt så det är uppenbart att anledningen som jag angett bara är ett skuggspel. Det är inte klokt hur snabbt det vänder. För ett par veckor sedan satt jag på en grekisk ö och planerade höstens konserter. Stark och med tilltro. Nu är de flesta av de konserterna återigen avbokade. Blixtsnabba sannolikhetskalkyler. Självbevarelsedriften tar över när jag tänker på upplevelsen den 5:e juni. Hur han fick mig att känna mig. Litenheten. Otillräckligheten. Allt spiller över i hösten och som en stor flod städar det rent där bland datumen. Obönhörligt. Fullständigt. 

Kommentera här: