För en gångs skull

Drygt ett dygn kvar på en vecka som varit något mer än vanligt. Jag har kämpat och stångat mig själv blodig med tankar och bilder. Bara timmar kvar. De gångna månaderna har varit bland de svåraste allt sedan det där beslutet på en strand i Grekland för snart tio år sedan. Tio år. Och veckan som precis varit och är står till och med ut i det sammanhanget. Plötsligt hör jag Håkan på radion. En ny singel. Plötsligt dyker han upp där igen. Jag har inte lyssnat på honom på flera år. Medvetet har jag undvikit honom då det lockar fram så mycket i min tankevärld. Men plötsligt är han där igen. Det behövs bara några strofer innan jag gör låten till deras. Precis som restaurangen en bit bort gör jag den till deras. Det krävs bara ett par textrader för att jag ser hur de gör låten till sin.

 

Om du ser nåt och vill ha det

Så bara gå ut och ta det

För en gångs skull är det på riktigt

Ja den här gången är det på riktigt

 

För en gångs skull

För en gångs skull fick jag den jag drömde om

 

Jag ser hur den träffar rakt in i deras hjärtan. Precis så. Känslan av hur allt annat och alla andra bleknar när de ser på varandra. När deras blickar möts försvinner världen runtomkring. Kvar finns bara de och deras gränslösa kärlek. Unik och endast deras. Sången när två själar möts. Två själar som till sist hittat allt det där de någonsin sökt. Det fullkomliga och perfekt. Det är som Håkan tonsatt allt det där och de gör låten till sin där i vecka 8. Ja, just där i vecka 8 bland snötäckta berg. Jag byter låt och skruvar upp stereon. Det kommer ta många år innan jag kan lyssna på honom igen så jag försvinner in i något annat. En flykt. Jag skruvar upp, jag lyssnar och målar. Jag försöker gömma mig där en stund. Gömma mig i den gränslösa musiken värld. Bara för en stund. Om än bara för en liten stund. Bara för några få andetag.

Kommentera här: