Som en fyr

Hennes födelsedag. Det är ett datum som sitter etsat i mig. Djupt och permanent. När jag blir gammal och dement kommer det troligtvis vara det sista datum som kommer att försvinna. Min egen födelsedag kommer att läggas på glömskans hög långt innan dess. Som en fyr står den fast där mitt i den mörka hösten. Hennes datum.  Precis där i början av veckan skriver jag några ord. En gratulation. Jag minns min egen födelsedag, minns vad orden gjorde, vad de alltid gör. För en stund glömmer jag den annalkande julen och nyåret. För en stund bleknar hans konturer i bilderna som cirkulerar i mitt medvetande. Allt det som tidigare snurrat där tystnar för en stund. Deras flytt, julförberedelserna och kyssen när klockan slår tolv på nyårsafton. För en stund försvinner allt det där och det är som om jag bara finns där för en stund. Röken skingras. Som om jag plötsligt står där i ljuset av ett datum som spelar roll. Ett datum som alltid finns där som en oas av värme i en mörk årstid. Hennes datum.

Kommentera här: