Tre rundor

Jag springer förbi gatan igen. Som alltid söker mina ögon den när jag är ute på mina joggingrundor. Nästan som ett självskadebeteende. Tre rundor, tre blickar. Sneglingar. Alltid orolig för vilken scen som kommer att utspela sig. Oftast ingen. Oftast bara en tom gata med restaurangen där i slutet. Men på måndagskvällen ser jag någon som mycket väl skulle kunna vara hon. Men lika väl inte. Avståndet för långt och skymningen för långt gången. Dessutom sker allt under några sekunder medan jag passerar. Jag stannar aldrig. Rörelse är som alltid viktig. Blont hår i samma längd som på fotografiet från femtioårsfesten. Ansiktsdragen omöjlig att skönja, men ändå. Hennes gestalt så fastetsad i mitt minne. Unik och memorerad. Människan jag ser står i ett samtal med någon annan. Ett samtal innan kvällen tar sin början. Tankarna börjar vandra. Nästa varv är gatan åter tom och jag tänker att de kanske börjat sin måndagskväll tillsammans. Någonstans där bakom lägenheternas fönster kanske de har börjat med måndagsmiddagen. Kanske har de slagit sig ner i soffan för att se några avsnitt av den serie på Netflix som de följer tillsammans. Någonstans där bakom alla fönster delar de vardagskvällen. Kanske på varsin sida ett bord eller tätt bredvid varandra i en soffa. Tankar rusar. Avundsjukan jag känner mot honom och allt det han får dela med henne, även de tillsynes mest vardagliga stunder, tar överhanden . Stunder som är vardagliga för honom men en dröm för mig. Onåbar men vacker. Efter ett tag letar tankarna dock sig en annan väg. Denna gång är det vi som är på varsin sida ett bord. Inte de gånger då definitionen på vår vänskap diskuterats utan andra tillfällen. Tillfällen vi bara varit. Kanske någon av de gånger jag var hemma hos henne. En middag tillsammans med hennes döttrar. Lax i ugn. Jag kommer ihåg en dressing med risvinäger. Eller kanske innan en konsert hemma hos mig. Några öl innan musiken tagit över. Eller efter en film på bio. Ett sätt att avrunda kvällen. Tankar på alla de gånger jag satt på andra sidan bordet. Hur jag satt där berusad av hennes närvaro. Berusad av det vackra. Berusad av allt det hon ensam framkallar. Måndagskvällen sätter igång tankar och minnen. Tre rundor. Tre blickar. Otaliga tankar. 

Kommentera här: