En vecka av bilder

Sportlov! Februarilov! Jag vet inte vilken benämning det går under längre men närvaron har varit påtaglig oavsett. Naturligtvis. En vecka av tankar. En vecka av bilder. På fredagen häller jag upp ett varmt bad, tar med två öl och skruvar upp stereon. Ett försök till att försvinna bort en stund. Hitta en väg, ett sätt att navigera. I veckan som gått har jag sett dem. Känt dem. Sett dem i Österrike och i de franska alperna. Jag har sett dem på väg norrut till fjällen eller Norge. Alternativen har varit många. Antalet bilder omöjliga att räkna. Matematiken står handfallen. Jag har sett dem i backen och på after-ski. Alla är där. Storfamiljen. Jag har sett dem framför en öppen brasa samtidigt som snön fallit utanför. Nästan som att jag stått utanför och tittat in genom ett frostat fönster och försökt hålla värmen. Som att jag känt kylan och hur den kontrasterats mot värmen framför den brinnande veden. Jag har sett hur hon lutat sitt huvud mot hans axel och förkunnat vidden av den kärlek hon känner för honom. Fullständig och exceptionell. Unik och total. Det är som att jag hört hur hon i viskande ton berättat för honom att han är allt hon någonsin letat efter. Perfektionen. Lust och extas. Allt det där har strömmat genom mig vecka 8. Bruset enormt. På fredagskvällen försöker jag hitta en stund för tanken att andas. Försöker sakta ner det som cirkulerar. Ett varmt bad och två öl. Ett försök och en insats. Men jag står som alltid kraftlös mot bilderna. Motståndet är verkningslöst. Så jag ligger där i vattnet en fredag i vecka åtta och ser allt det där. Sportlov. Februarilov. En vecka av bilder.


Kommentera här: