Bort från något

Jag bokar färjan från Pireus ut i ö-världen. Trots att det är flera månader kvar så hittar jag något i det. Ett dagdrömmeri. En flykt. Bort från något och till något annat. Något bättre. Något mer. Jag älskar den där stunden när jag går genom ett fortfarande mörkt Pireus på väg för att ta morgonbåten vidare någonstans. Det finns något i just den stunden. Just där i början av resan då ryggsäcken på de fortfarande bleka axlarna känns så lätt trots sina tjugo kilon. Det är nästan så att jag kan känna doften från bildäcket som slår mot en när man bordar färjan. Samtidigt dyker andra tankar upp när jag sitter vid frukostbordet och köper biljett. Tankar på deras sommarsemester. Kanske har de bokat sin sommarresa. Kanske har de vid detta laget hitta sitt "Grekland". Storfamiljens sommarfavorit. Det ställe där deras kärlek blommar lite extra. Med tankarna kommer alltid bilderna. Precis så som de alltid gör.  En nedåtgående sol. Alla samlade vid ett bord på en liten restaurang vid havet. Jag kan höra skratten och känna dofterna. Kärleken är gnistrande och tydlig. Jag kan se hur hon tittar på honom på ett sett hon aldrig tittat på någon annan. Som att förälskelsen manifesteras i fysisk form där i sommarkvällen. Total och fullständig. Jag försöker hitta tillbaka till bensinångorna på bildäcket i ett morgontrött Pireus. Till surret i hamnen bland alla som ska vidare. Försöker hitta tillbaka på det där första kaffet i cafeterian alltmedan färjan sakta lämnar hamn. Just där och då är jag på väg. Bort från något och till något annat. 

Kommentera här: